Historia

Från garageföretag till miljardindustri

Bakom Vellinge Business Park står Stefan Mannfalk, som från starten med reklambladsutdelning via cykel byggde upp JMS Mediasystem till en mediekoncern med 650 anställda.

Efter att ha studerat amerikanska butikers kupongerbjudanden i USA, bestämde sig Stefan som 22-åring att hoppa av studierna i nationalekonomi för att satsa på den växande marknaden för direktreklam. 1978 grundade han JMS (ska utläsas Jan Mannfalk Stefan – eftersom förkortningen JSM var upptagen) och med hjälp av extraknäckande ungdomar erbjöds såväl ICA- som Coopbutiker i närliggande kommuner hjälp med utdelningen av reklamblad.

Verksamheten växte snabbt. Snart införskaffades en egen tryckpress och efter bara några års verksamhet skötte JMS både reklamtrycket och utdelningen för flertalet livsmedelsbutiker i södra Skåne.

Från garageföretag till miljardindustri

Bakom Vellinge Business Park står Stefan Mannfalk, som från starten med reklambladsutdelning via cykel byggde upp JMS Mediasystem till en mediekoncern med 650 anställda.

Efter att ha studerat amerikanska butikers kupongerbjudanden i USA, bestämde sig Stefan som 22-åring att hoppa av studierna i nationalekonomi för att satsa på den växande marknaden för direktreklam. 1978 grundade han JMS (ska utläsas Jan Mannfalk Stefan – eftersom förkortningen JSM var upptagen) och med hjälp av extraknäckande ungdomar erbjöds såväl ICA- som Coopbutiker i närliggande kommuner hjälp med utdelningen av reklamblad.

Verksamheten växte snabbt. Snart införskaffades en egen tryckpress och efter bara några års verksamhet skötte JMS både reklamtrycket och utdelningen för flertalet livsmedelsbutiker i södra Skåne.

Tidiga med ny teknik

Öppenheten för ny teknik var spektakulärt tidig. Redan 1980 skaffade Stefan en IBM-dator som gjorde fyra personers löneadministration på en kafferast. Och 1983 blev JMS ett av de första företagen i Sverige med en Appledator – en värsting på 512 kb, inköpt i Hong Kong för 144 000 kr.

Detta banade vägen för ett nytt sätt att tänka och i mitten av 80-talet hade JMS placerat ut datorer hos alla butiker och samarbetspartners – en investering som var unik i branschen och effektiviserade verksamheten ytterligare.

1987 fick JMS sin första rikstäckande kund med stormarknaden B&W:s reklamblad. Vid det laget hade man redan investerat i en egen lantgård i Vellinge, byggt om den till tryckeri och fått ”allt under ett tak”. Med internetrevolutionen under 1990-talet fortsatte expansionen och i början av 2000-talet kom var fjärde reklamförsändelse som delades ut i Sverige från JMS Mediasystem.

En ny plattform för nästa generation

JMS Mediasystem såg dock tidigt den grafiska branschens tillbakagång och satsade därför på kompletterande tekniker, nya kundsegment och geografisk spridning via samarbete med Coop i Stockholm samt dotterbolag i Norge och Polen. Som mest hade koncernen 650 anställda och runt en miljard kronor i omsättning

Dagens JMS har släppt mediasystemet och helt avyttrat den grafiska verksamheten för att istället bygga en ny plattform inom industri- och kontorsfastigheter. Med alla rika erfarenheter i ryggen har vi ställt om till att bli en ovanligt förstående lokalpartner för andra expansiva verksamheter. Din vardag och din värld är vår.

Tidiga med ny teknik

Öppenheten för ny teknik var spektakulärt tidig. Redan 1980 skaffade Stefan en IBM-dator som gjorde fyra personers löneadministration på en kafferast. Och 1983 blev JMS ett av de första företagen i Sverige med en Appledator – en värsting på 512 kb, inköpt i Hong Kong för 144 000 kr.

Detta banade vägen för ett nytt sätt att tänka och i mitten av 80-talet hade JMS placerat ut datorer hos alla butiker och samarbetspartners – en investering som var unik i branschen och effektiviserade verksamheten ytterligare.

1987 fick JMS sin första rikstäckande kund med stormarknaden B&W:s reklamblad. Vid det laget hade man redan investerat i en egen lantgård i Vellinge, byggt om den till tryckeri och fått ”allt under ett tak”. Med internetrevolutionen under 1990-talet fortsatte expansionen och i början av 2000-talet kom var fjärde reklamförsändelse som delades ut i Sverige från JMS Mediasystem.

En ny plattform för nästa generation

JMS Mediasystem såg dock tidigt den grafiska branschens tillbakagång och satsade därför på kompletterande tekniker, nya kundsegment och geografisk spridning via samarbete med Coop i Stockholm samt dotterbolag i Norge och Polen. Som mest hade koncernen 650 anställda och runt en miljard kronor i omsättning

Dagens JMS har släppt mediasystemet och helt avyttrat den grafiska verksamheten för att istället bygga en ny plattform inom industri- och kontorsfastigheter. Med alla rika erfarenheter i ryggen har vi ställt om till att bli en ovanligt förstående lokalpartner för andra expansiva verksamheter. Din vardag och din värld är vår.